האתגרים של חברות השילוח בארץ

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים רוכשים מוצרים אונליין באמצעות האינטרנט, כאשר שיטת רכישה זו כל כך תפצה תאוצה, עד שבתחומים מסוימים, ממש דחקה את הביקור המסורתי בחנות לצד.

הגידול במסחר המקוון בא לידי ביטוי בכל מיני תחומים, כאשר יש לא מעט פעולות שניתן לבצע ברשת, החל ברכישת מוצרים קמעונאיים, דרך הזמנת חופשות ועד ביצוע עסקאות כלכליות. בניגוד לרכישה בחנות אשר בסופה הלקוחות לוקחים אתם את המוצרים שקנו, רכישה מקוונת, דורשת מהחנות הקמעונאית לשלוח את המוצרים לביתם של הלקוחות. לכן עם הגידול במסחר מקוון, ישנה גם מגמת גידול עולמית בתחום השילוח.

ובכל זאת, ישנם כמה אתגרים לוגיסטיים שעומדים בפתחו של המסחר המקוון ומעכבים את התפתחותו, כאשר טיפול באתגרים הללו מהווה הזדמנות אדירה לצמיחתן של חברות השילוח המקומיות.

האתגרים עמן מתמודדות חברות השילוח הישראליות

סקר שנערך על ידי Google ו- TASC בקרב חברות שילוח ולוגיסטיקה מובילות בארץ, מצביע על 4 אתגרים עיקריים שניצבים בפני החברות, בדרכן לענות על צרכי הקמעונאיים והלקוחות, אתגרים אשר מטבע הדברים, מעכבים גם את צמיחת השוק:

ניסיונות כושלים בעת מסירת חבילות

אחד האתגרים העיקריים שעומדים בפני חברות השילוח הוא ניסיונות כושלים בעת מסירת חבילות, ממגוון רב של סיבות, החל בכתובת לא נכונה ועד לקוחות שאינם נמצאים בבית. כל ניסיון כושל שכזה גורר עמו עלויות תפעוליות גבוהות, עקב הצורך במשלוח חוזר ובמעקב כפול על אותה החבילה.

האתגר גורם להוצאות תפעול גבוהות ולפגיעה באופטימיזציה התפעולית של החברה. מעבר לכך, ניסיונות כושלים פוגעים גם בחוויית הלקוח במידה רבה.

  • פתרונות אפשריים בין הפתרונות היותר מקובלים כיום הוא מתן גמישות יותר גבוהה ללקוח בכל הנוגע לזמן, אופן ומקום קבלת המשלוח, משלוח למקום העבודה ועוד.

פחות משלוחים באזורי פריפריה

פעילות השילוח הדלה באזורי פריפריה פוגעת באופטימיזציה של המשלוחים. מכיוון שבאזורים אלו כמות המשלוחים קטנה, חברות המשלוחים מתקשות לבצע אופטימיזציה תפעולית וכתוצאה מכך, מעטות החברות אשר מוכנות לבצע משלוחים לאזורים אלו. הדבר מוביל לכך שכמות ההזמנות נפגעת וחוזר חלילה.

מכיוון ששילוח לאזורי פריפריה אינו משתלם כלכלית כתוצאה מביקוש נמוך, חברות השילוח יכולות ליצור שיתופי פעולה שייעלו את החלוקה ולהפוך את מודע השילוח למשתלם כלכלית יותר באזורים אלו.

  • פתרונות אפשריים – שיתופי פעולה בין שחקנים שונים כדי להפוך את מודל המשלוחים לפריפריה להרבה יותר משתלם כלכלית.

עלויות חניה גבוהות בערים הגדולות

אתגר נוסף שמתמודדות עמו חברות שילוח בארץ ובעולם כאחד, הוא קנסות ודוחות. עצירה או חניה לצורך פריקה והעמסת סחורות בערים גדולות, אלו פעולות שיכולות להוביל לעבירות תנועה ומשם קצרה הדרך לקבלת קנסות ודוחות.

עם זאת אופייה של הפעילות דורש עצירות מרובות ביעדים מגוונים, שבהם לא תמיד פשוט למצוא מקום חניה, קל וחומר כאשר מסתובבים עם רכב גדול. קנסות בהיקפים גדולים גורמים נזק רב לחברות שילוח, כמו גם לרשויות המקומיות, שכן החברות מערערות על הקנסות בבית המשפט וכתוצאה מכך נגרמות לרשויות הוצאות משפטיות.

  • פתרונות אפשריים – הסכמים עם הרשויות השונות, הנחות או ביטול קנסות, תשלום שנתי קבוע עבור "היתרי חניה לא חוקית", שימוש במערכות המתריעות על פקחים קרובים.

אופטימיזציה של ניהול מערך המשלוחים

כאשר מבצעים משלוחים ללקוחות פרטיים ישנה דילמה תמידית בין הצורך לאספקה מהירה של המשלוחים, לבין יעילות תפעולית של חברת השילוח עצמה. לא פעם, הצורך באספקה מהירה מוביל לכך שרכבי השילוח יוצאים אל היעד כשהרכב אינו בתפוסה מלאה, וכתוצאה מכך נגרמת עלות תפעולית גבוהה יותר לחברת השילוח עצמה.

  • פתרונות אפשריים – יש חברות בעולם שאינן מבצעות משלוחים אלא פועלות כברוקריות משלוחים אשר קונות משבצות שילוח וגובות עמלה על כל חבילה שמוזמנת דרכן. מחד הן מסייעות לאופטימיזציה, ומאידך מאפשרות ללקוחות הקצה ליהנות ממחירים נוחים.

כיצד ניתן להתמודד עם האתגרים?

כאשר סוקרים את מה שנעשה בעולם כחלק מהתמודדות עם האתגרים השונים של חברות השילוח, ניתן לראות כי גם הרגולטורים וגם חברות השילוח והלוגיסטיקה, חושבים על דרכי התמודדות שונות ויצירתיות. חלק מהפתרונות דורשים שיתופי פעולה בין חברות שונות בתעשייה, בעוד שחברות שילוח אחרות בארץ מסתמכות על חדשנות טכנולוגית ורעיונית שמובילה לפיתוחן של טכנולוגיות ייחודיות וסטארט אפים מיוחדים. במקרים מסוימים, שרשרת השילוח מעוצבת מחדש, ובאחרים, מתקבלת תמיכה ממשלתית.

אולם לכאן או לכאן, אם רוצים שתחום המסר המקוון ילך ויצמח, חשוב לתת מענה לאתגרים הללו, שכן חברות השילוח הן אלו שצריכות לספק פתרונות לצרכיהם של הקמעונאים והצרכנים ולהתאים את עצמן לצרכים משתנים.

במידה ולא יינתן מענה הולם, וחברות השילוח לא יעמדו בציפיות מהן, הן הצרכנים והן הקמעונאים יגיעו להבנה שתחום המסחר המקוון אינו משתלם וחוויית הרכישה והמכירה בו אינה מיטבית. ולכן נכונותם להשתלב בתחום תקטן בצורה משמעותי, מה שיעכב את צמיחת השוק.

לסיכום, אין ספק שתחום המסחר המקוון, רק ילך ויגדל בארץ ובעולם. בעזרת הסרת החסמים הלוגיסטיים והאתגרים, ניתן יהיה לעודד ולאפשר את הצמיחה של השוק, כמו גם להטיב עם הצרכנים.