להעביר את החופש הגדול בכיף – המדריך המלא להורה

אז כן, החופש הגדול פה ובעוד שהילדים נרגשים, אנו ההורים מבועתים כמו ילדים קטנים, כי עם כל הכבוד לאהבה האינסופית לילדים שלנו, להיות איתם בבית 24/7 עשוי להוציא מאתנו צדדים פחות נחמדים, וגם אנו האימהות שידועות כיותר מתונות ומכילות עשויות למצוא את עצמנו רצות ומחתימות עצומה לשינוי – להפוך את החופש הגדול לחופש קטן, אך עד שזה יקרה, יש כמה טיפים באמת יעילים שיעזרו להעביר את החופש באופן נעים ומקרב.

צאו כמה שיותר למרחב הפתוח

אם נתמקד לרגע בהגדרה "החופש הגדול", נבין שלא רק מדובר בחופש ארוך, אלא בחופש שמתייחס למגוון נרחב של נדבכים: חופש משגרה, חופש מעבודה, חופש מלימודים, חופש מעשייה הכרחית וחופש ממסגרות. אי לכך "בחופש הגדול" מומלץ לצאת כמה שיותר מהבית אל עבר המרחב הפתוח. לא עוד בית, קניונים ומוזיאונים, אלא טיולים בחיק הטבע, בחוף הים, במסלולי הליכה ובפינות חמד, כאשר ניתן לערוך פיקניק, לצאת עם מדריך פרחים, לאסוף ענפים ולאחר מכן לבנות מהם דגמים, לחפש אחר אבן יפה, לעקוב אחר שובל של נמלים וכדומה, ואם מבקשים לגוון עם אטרקציה, מהר מאוד תגלו עולם מסעיר במיוחד. כך למשל תשקלו לצאת לטייל בשטח עם טרקטורון ממונע לילדים ולאפשר לקטנים לחוש גדולים, לצאת לטיול רכוב על אופניים, לצאת לטיולי סוסים, ליהנות מטיולי טרקטורונים ועוד.

עניין של החלטה

מכירות את הסיטואציה שמגיעים לעשות פעילות מלחיצה ובהתחלה ממהרים להכריז שאין מצב שזורמים, אך לאחר שמשתחררים מעט מגלים שמדובר בהרפתקה מהנה במיוחד? אז כך גם נכון הדבר לגבי החופש הגדול – הכול בראש! אי לכך רגע לקראת החופש יש להבין שמדובר בכמה שבועות מעט שונים מהמוכר, בהם הכללים מתרופפים וחווים זמן איכות עם הילדים. מראש היו מודעות לעובדה ש"פשוט" לא הולך להיות, אך באותה נשימה תזכרו שמדובר בילדים שמתנהגים כמו ילדים והכול בסדר. אז כן, בין היתר עומדים לחוות ריבים, רגעים משעממים ולחצים, אך גם עומד להיות מעניין, מקרב ומפתיע. תנצלו את התקופה הקרובה על מנת לחיות יותר כמו ילדים ופחות כמו מבוגרים, תחליטו שגם אם מתעצבנים מהר מאוד נרגעים ומדברים על מה שהיה ותחליטו שאת החופש הזה אתן עומדות לעבור בנעימים – הכול עניין של החלטות בחיים

רשימת משאלות

יש אימהות שזורמות עם מה שמביא יום ויש אימהות מתוכננות, שעוד לפני תחילת החופש יושבות מול טבלת אקסל ובונות "תוכנית פעילות" עבור כל יום ויום. ובכן בין אם את מתחברת לטייפ A ובין אם את מתחברת לטייפ B, בכל אופן תמיד מוטב לשבת עם הילדים ולשאול מה הם רוצים לעשות וכל בקשה להפוך לסיטואציה ברת ביצוע. כך למשל אם הילד מבקש לטוס לחו"ל או להירשם למחנה קיץ, ניתן לנסות להבין מה קוסם לו בסיטואציה ולהתפשר על נסיעה למקום חדש עבורו, ואם הילדה מבקשת לעשות מסיבת פיג'מות עם כמה חברות ניתן להסכים, או לחלופין להתפשר על חברה אחת. באופן כללי חשוב להבין אלו בקשות הגיוני ליישם ואלו בקשות הגיוני ליישם אם רק מעט משנים אותן. כמו כן, מומלץ לאפשר לכל ילד לקבל מספר החלטות עבור פעילות יומית, משמע הילדים גם מסייעים לחשוב וגם יותר מתלהבים.

החופש הוא לא רק לילדים

אז נכון שהחופש הגדול של הילדים מכתיב גם לנו ההורים לקחת חופש, ואף חופש כפוי, אך אם כבר לוקחים חופש מוטב לנצלו – מוטב לחוש כמה שיותר בחופש וליהנות מהסיטואציה. מה זה אומר? שממש כפי שלילדים צריך להיות כיף, כך גם לכן האימהות צריך להיות כיף! שנרחיב? ובכן חופש גדול מהווה הזדמנות נהדרת לקום יותר מאוחר, וגם אם הקטנים קמים כמו שעון שוויצרי ב7 (או 6), אין זה אומר שגם אתן צריכות. הזמינו אותם אתכן למיטה, שימו להם סרט ותמשיכו לנמנם. לאחר שקמים מכינים ארוחת בוקר טעימה, ולפני שרצים לנקות אבק, לשטוף כלים ולקפל כביסה, מנסים לקרוא ספר, להרים טלפון לחברה, או לעשות מגוון פעילויות אהובות שביום יום פחות מזדמנות. מה עם מטלות הבית? בחופש הן פחות חשובות, ואף כדאי לנסות לבצען ביחד עם הילדים. אם רק מעט תשחררו, תגלו שהילדים אוהבים לשטוף כלים, לטאטא, לשים כביסה במכונה, ללמוד לקפל כביסה וכדומה.

עולה לי! עולה לי?

כידוע החופש הגדול הנו ארוך ומאוד יקר. לא רק שיש לשלם על קייטנה ולא רק שיש לקחת חופש מהעבודה, אלא בין היתר צריך לרכוש יותר מזון (יותר אוכלים בבית) ולהוציא יותר על אטרקציות משלימות. אי לכך בקלות ניתן לחפור בור כלכלי עמוק ובעייתי. מה עושים? בונים מראש תקציב ועומדים מאחוריו! כיצד? בונים טבלה מסודרת, בה מופיעה עמודת קטגוריות לצד עמודת סכומים (מקסימאליים) שמוכנים להוציא. אלו קטגוריות מומלץ להציב בטבלה? קטגוריות שנוגעות למסעדות, ארטיקים, אטרקציות (מוזיאון, סרט, הצגה, ג'ימבורי וכדומה), דלק וכדומה. את הטבלה רצוי למלא מדי יום ומדי שבוע לבחון היכן עומדים מולה מבחינה תקציבית, כך שמתאפשר לבנות טוב יותר את הלו"ז הקרוב.

הזמן לחזור להיות ילדה

את העובדה שהחופש הגדול כבר כאן לא ניתן לשנות, אך את התפישה שלנו לגביו אכן ניתן, אם מבחינת כוח המחשבה ואם מבחינת התנהלות ועשייה. פה נוסיף שזה הזמן לחזור לאחור, לשוב להיות אותה ילדה קטנה שמתרגשת לקראת כמה שבועות ללא חוקים מוגדרים ושמכילים אינספור אפשרויות. שנסכם? תחזרו לראות את החופש הגדול מעיני הילדים, תורידו הילוך, תאפשרו לילדים יותר עצמאות, ערכו תיאום ציפיות (מול הילדים ומול בן הזוג) ואל תשכחו לרגע גם כן ליהנות – זה החופש הגדול שלכן לא פחות משל הילדים. חופש נעים!