מסחר עצמאי – בנק או בית השקעות?

בשנים האחרונות עולה המודעות הפיננסית בקרב הציבור בישראל. את השינוי החיובי ניתן לראות בשיח הער ברשתות החברתיות, בסוגיות הכלכליות שנמצאות בלב סדר היום הציבורי וגם בכמות החשבונות בבתי ההשקעות למסחר עצמאי בישראל. את העלייה במודעות ניתן לייחס לכמה גורמים כגון נגישות וזמינות למידע, התייקרות במחירי הדיור, השפעות הקורונה, סביבת ריבית נמוכה לאורך שנים ועוד. אז איך סוחרים באופן עצמאי?

מה זה בכלל מסחר עצמאי?

מסחר עצמאי הוא כינוי למסחר בשוקי ההון המבוצע על ידי המשקיע עצמו ולא באמצעות שירות ניהול תיקים. מסחר עצמאי יכול להתבצע דרך חבר בורסה, כלומר באמצעות בית השקעות או באמצעות פתיחת תיק ניירות ערך בחשבון הבנק האישי. בישראל ישנם מספר מצומצם יחסית של חברי בורסה, והם מציעים מערכות מסחר עבור המשקיע העצמאי, לצד תכנים פיננסיים שונים וייעוץ במידת הצורך.

להבדיל משירות ניהול תיקי השקעות, במסחר עצמאי המשקיע בונה בעצמו את אסטרטגית השקעה ומבצע את פעולות המסחר השונות באמצעות מערכת מסחר אינטרנטית. בהתאם לכך מסחר עצמאי דורש ידע ברמות משתנות וניתן לסחור בדרגות מורכבות שונות. לדוגמה, משקיע מתחיל יכול להשקיע במוצרי השקעה פסיביים, המספקים פיזור רחב ותנודתיות נמוכה יחסית. כמו כן, במסחר עצמאי ניתן להשקיע החל מסכומים קטנים במיוחד, אלפי שקלים בודדים, וכך לצבור ידע מעשי כבר בתחילת הדרך. משקיעים מנוסים יכולים להשקיע במגוון מוצרים פיננסיים, לרבות בשוקי הנגזרים.

יתרונות של מסחר עצמאי

התפתחות המסחר העצמאי בשנים האחרונות מתרחשת יד ביד עם ההתפתחויות הטכנולוגיות המאפשרות נגישות גבוהה למידע, חיבוריות וקישוריות מתמדת בכל מקום ובכל זמן, ובעיקר זמינות גבוהה המאפשרת קבלת החלטות בזמן אמת. בעקבות כך יכול המשקיע העצמאי להתאים בצורה מיטבית את תיק ההשקעות שלו לרמת הסיכון שלו ולהעדפות האישיות שלו, מה שלא בהכרח מאפיין את שירותי ניהול התיקים למיניהם.

יתרון אחר של המסחר העצמאי הוא בחיסכון עלויות הניהול המשולמות למנהל התיקים. העלויות הקבועות של חשבון מסחר עצמאי נמוכות באופן יחסי ומשתנות בהתאם לחבר הבורסה דרכו נעשה המסחר. במסחר עצמאי העלויות הקבועות הן עלויות סטנדרטיות וכלליות לכל סוג של מסחר, כגון עלויות קנייה ומכירה או עמלות ניהול המובנות במוצרים פיננסיים מסוימים.

יתרון נוסף ומשמעותי המושג באמצעות מסחר אמצעי נוגע דווקא למשקיע עצמו. ניהול השקעות מקדם את ההבנה הכלכלית והפיננסית של המשקיע ומבטא לקיחת אחריות פיננסית אישית. הוא מספק כלים להבנה של הסביבה הכלכלית הכללית, והאוריינות הפיננסית הנגזרת מהכלים השונים מהווה ערך בפני עצמה למשקיע גם בתחומים אחרים בחייו.

בית השקעות או בנק?

משקיעים עצמאיים רבים התחילו את דרך ההשקעה העצמאית שלהם באמצעות פתיחת תיק ניירות ערך בבנק, ולא בכדי. באמתחתו של האדם הסביר חשבון בנק מבעוד מועד ולכן פתיחת ההרשאה למסחר בשוקי ההון היא פשוטה וזמינה במיוחד. בנוסף לכך, הבנקים מאפשרים לפתוח תיק ניירות ערך בכל סכום וללא רף מינימלי מסוים. יחד עם זאת, למעט הנוחות הראשונית, ניכר כי ניהול חשבון עצמאי בבית השקעות מהווה חלופה עדיפה על פני הבנק מהסיבות הבאות:

  • עלויות – ידועה במיוחד עלות דמי משמרת ניירות ערך אותה הבנקים גובים כברירת מחדל ועלותה יכולה להגיע לאלפי שקלים גם בתיקים בצבירה נמוכה. לעומת הבנקים, בתי ההשקעות מציעים עלויות נמוכות משמעותיות ובשקיפות מלאה. הם אינם גובים עמלות דמי משמרת ומעניקים אפשרות להמרת מט"ח בעלויות נמוכות יחסית וקבועות מראש.
  • ליווי מקצועי – בבנק תוכלו להיפגש ללא עלות עם יועץ השקעות שיסייע בהרכבת תיק ההשקעות שלכם. כמיטב המסורת "אין ארוחות חינם", גם כאן, אובייקטיביות הייעוץ מוטלת בספק שכן היועץ מתוגמל לא פעם על בסיס בחירת מכשיר פיננסי כזה או אחר. בבית השקעות לא תקבלו ייעוץ אנושי, אך תזכו לחבילה של תכנים מקצועיים, תמיכה טכנית אנושית ושלל קורסים וסדנאות שמטרתם הרחבת הידע והענקת כלים למשקיע העצמאי.
  • מערכות המסחר – בתי ההשקעות מספקים מערכות מסחר מתקדמות לבורסה בת"א ובארה"ב, הכוללות בעצמן התראות וחדשות כלכליות, כלים שונים לניתוח ניירות ערך, זמינות גבוה לציטוטי המחירים ועוד. בבנקים לעומת זאת, המסחר מבוסס על אתר הבנק או האפליקציה שלו, אלה בדרך כלל יציעו אפשרויות מוגבלות וזמינות נמוכה ביחד למערכות המסחר הייעודיות.

סיכום

המסחר העצמאי הולך ותופס נתח משמעותי בשוקי ההון בעולם בכלל ובישראל בפרט. המשקיע העצמאי מפיק מהמסחר העצמאי ערכים עבור עצמו, מאוריינות פיננסית דרך אחריות אישית-כלכלית וכלה בהבנה של הממד הכלכלי בעולם. העלויות הנמוכות, מערכות המסחר המתקדמות, והזמינות והגמישות בהשקעה, בייחוד במסחר עצמאי בבית השקעות, משקפים את הפופולריות של המסחר העצמאי.