שאלות ותשובות על מדדי מניות

אפשרויות ההשקעה בשוק ההון מורכבות ממגוון מכשירים פיננסיים, כאשר המניות נמנות בין הבולטים שבהם. לפיכך, מניות הן חלק מהותי מתיק השקעות מיטבי, ובין אם אתם משקיעים מתחילים או משקיעים מנוסים, כדאי שתכירו כמה עובדות, נתונים ומשמעויות הנוגעים למושג מדדי מניות

האם השקעה במניות נחשבת להשקעה מסוכנת?

שוק ההון מהווה הזדמנות מעולה להשקעות בעלות פוטנציאל לתשואה ורווחים גבוהים, הן עבור משקיעים מנוסים והן עבור משקיעים מתחילים. ההשקעות עצמן מתאפשרות באמצעות מגוון מכשירים פיננסיים שונים, המרכיבים יחדיו את תיק ההשקעות האולטימטיבי. בין המכשירים הפיננסיים הבולטים והמוכרים ביותר בעולם ההשקעות, נמצאות המניות.

השקעה במניות הופכת את בעלי המניות לשותפים בחברה. לצד פוטנציאל הצמיחה והרווחים של החברה, בהשקעה זו טמונים גם סיכונים לא מעטים, המתגברים לאור התנודתיות הרבה של מחירי המניות. אלו יכולים לעלות בחדות, אך גם לרדת באופן דרמטי, לעיתים גם בעקבות אירועים שאינם קשורים כלל להתנהלות החברה.

כיצד ניתן למזער את הסיכון בהשקעה במניות?

כמעט כל תיק השקעות מומלץ מורכב מאחוז מסוים של מניות. את הסיכון הגלום בהשקעות אלו ניתן יהיה למזער באמצעות הימנעות מהשקעה במספר מניות ספציפיות ובודדות, ולהעדיף אסטרטגיית השקעה של פיזור השקעות. אחת הדרכים הנפוצות והמומלצות ליישום אסטרטגיית פיזור השקעות היא באמצעות השקעה פסיבית במדדי מניות.

מהם מדדי מניות?

מדדי מניות הם מדדים המאגדים מספר מניות של קטגוריה מסוימת, ובכך הם משקפים למעשה את שווי השוק הממוצע של המניות באותה קטגוריה.

בין מדדי המניות המוכרים והמפורסמים ביותר נמצאים: מדד ת"א 35 המשקף את ממוצע השווי של 35 המניות בעלות השווי הגבוה ביותר בבורסת תל אביב, מדד 500 S&P המשקף את ממוצע השווי של 500 החברות בעלות השווי הגבוה ביותר בבורסות המובילות בארה"ב, ומדד דאו ג'ונס הוותיק הכולל 30 מניות נבחרות של חברות גדולות בבורסת ניו – יורק.

איך מדד מניות נבנה?

כאמור, מדד מניות משקף את ממוצע השווי של מספר חברות בולטות בתחום, אך כיצד מדד מניות נקבע – מי מחליט אילו מניות ייכנסו למדד ואילו לא? למעשה, לכל מדד קיימים מספר קריטריונים המגדירים אילו מניות יכולות להיכנס אליו. קריטריונים אילו נקבעים בעיקר על פי פרמטרים כלכליים שונים, אך גם על פי תחומי פעילות, עמידה בסטנדרטים חברתיים מסוימים ועוד.

כיצד נקבע שקלול המניות במדד?

לאחר קביעת הקריטריונים הקובעים אילו מניות יהיו חלק מהמדד, נקבע שקלול המניות במדד. שקלול המניות מתבצע בהתאם לשיטות שונות. אחת משיטות השקלול הנפוצות הן – קביעת שווי השוק של המניה ביחס לשווי השוק של כלל המניות. כך, ככל ומשקל המניה גבוה יותר, הרי שתהיה לה השפעה רבה יותר על תשואת המדד.

מהי רפורמת המדדים?

רפורמת המדדים היא רפורמה שנכנסה לתוקפה במהלך שנת 2017 ביוזמת הבורסה הישראלית. מטרתה העיקרית היא להגדיר מהם המדדים שהבורסה מפרסמת, אילו מניות ייכללו בהם ובאיזה היקף. עדכון הרכבי המדדים, באמצעות קביעת תנאי סף מחמירים מצד אחד ומקלים במדדים אחרים, נועד לעדכן את המדדים באופן שלא ייתנו משקל משמעותי למניות בודדות. זאת על מנת לנסות ולהפוך את הבורסה הישראלית למגוונת ואטרקטיבית.

מהם היתרונות של מדד מניות?

היתרונות המרכזיים של השקעה במדדי מניות הם:

  • פיזור סיכונים

כאשר משקיעים במספר מניות של חברות מובילות, הסיכון פוחת באופן משמעותי, שכן אנחנו נמנעים מלשים את כל הביצים בסל אחד.

  • השקעה פאסיבית

השקעה במדדי מניות היא השקעה פאסיבית, אשר אינה דורשת ניתוח של תוצאות עסקיות של החברות ומעקב צמוד אחר ביצועי המניות שלנו. השקעה פאסיבית הוכיחה את עצמה לאורך ההיסטוריה (וגם באופן מדעי) כאפיק ההשקעה המשתלם ביותר.